Matura 2005 - kurz opadł

Artykuł napisany dla serwisu Wyższej Szkoły Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach w 2005r.

 

Matura 2005 za nami. Kurz już opadł, emocje może także. Czas przyjrzeć się problemowi z dystansu, spróbować wyciągnąć wnioski.

Na początku trzeba wyjaśnić sobie jedną ważną rzecz. Termin „nowa matura”, pojawił się w ciągu kilku ostatnich lat już po raz drugi. W 2002 roku było pierwsze podejście. Tak wiem, w skali mikro w stosunku do roku bieżącego. Była to garstka ambitnych, wierzących że idą z duchem czasu absolwentów „starego” liceum. Zasady jednak się niewiele zmieniły: obniżono pułap zaliczenia egzaminu z 40% do 30%; teraz informatyki, jako przedmiotu dodatkowego, nie można nie zdać; etc. Zostały natomiast standardy, procedury, zasady pisania oraz sprawdzania zadań. Naprawdę można było ucznia przygotować.

 

Czy matura z informatyki jest trudna?
Tak. Bez zająknięcia zawsze powtarzam: tak. Dlaczego? Dotychczas jako nauczyciele informatyki, na podstawie programu nauczania (a przede wszystkim na podstawie tego co potrafimy, lubimy, posiadamy już gotowe materiały) pisaliśmy sobie rozkład materiału, uczyliśmy, układaliśmy pytania maturalne, byliśmy szanownymi członkami komisji maturalnej (często jedynymi w komisji znającymi poprawne odpowiedzi) no i na koniec wystawialiśmy ocenę z tego co usłyszeliśmy. Proszę mi pokazać tych co nie zdali starej matury z informatyki. A teraz... wymaga się od naszych uczniów wystandaryzowanych rzeczy. Bardzo wielu rzeczy, a w dodatku nikt nie jest w stanie nam podpowiedzieć jak głęboko wejść w poszczególne zagadnienia. Matematycy, fizycy, poloniści - wszyscy mają od lat wytyczone ramy działania zadaniami które dostawali na starą maturę.

Często słyszę, że z racji tego iż informatyka jest przedmiotem dodatkowym to nie można jej nie zdać. Rzadko kto wyciąga inny niosek: uczniowie wpierw przygotowują się do kanonu trzech przedmiotów a w chwili wolnego (???) czasu przygotowują się do informatyki. Tu nie mają presji porażki. Fakt tego iż informatyka jest przedmiotem dodatkowym niesie jeszcze jeden element - tylko poziom rozszerzony.
No i na koniec: jak pokazało doświadczenie uczeń bez porządnych podstaw matematycznych ma dużo mniejsze szanse na dobre noty.

Troszkę danych statystycznych.
Warto przyjrzeć się kilku liczbom, a potem wyciągnąć wnioski.
Zdawalność egzaminu maturalnego w OKE Jaworzno: 89,20%
Informatykę wybrało 579 abiturientów czyli 1,60%
Średnia arytmetyczna punktów z informatyki w liceach ogólnokształcących 30,38% a najczęściej uzyskiwany wynik to 22% (licea profilowane wypadły jeszcze słabiej).
Współczynnik „łatwość standardów na egzaminie” pokazuje jak uczniowie radzili sobie z poszczególnymi standardami (im bliżej zera tym zadanie sprawiało więcej problemów):
Standard I Wiadomości i rozumienie: 0,88
Standard II Korzystanie z informacji: 0,23
Standard III Tworzenie informacji: 0,22 (w liceum profilowanym 0,08)

Czy odradzać uczniom zdawanie matury z informatyki?
To zależy co chcemy osiągnąć. Jak dalekowzrocznie sięgamy z naszymi planami. Można przyjąć następująca postawę: skoro w naszej szkole z wszystkich przedmiotów uczniowie zdobywali 70-90% a z informatyki 30%  to dyrekcja twierdzi, że to bardzo złe wyniki. Złe wyniki, to prawdopodobnie złe metody nauczania, może za małe zaangażowanie, a może zły nauczyciel... a może wszystko razem? Lepiej zniechęcić uczniów i po kłopocie - posada zachowana.
Tylko co jeśli wszyscy będą zniechęcać. Skoro nikt nie będzie wybierać egzaminu z informatyki to po co trwonić cenne-dodatkowe godziny na informatykę? Lepiej dać je matematykowi, językowcowi czy geografowi. I już po etacie. Obym nie wykrakał, ale wtedy do głosu ponownie mogą dojść zwolennicy wyeliminowania przedmiotów informatycznych ze szkoły ponadgimnazjalnej.
Czy to znaczy, że Ci którzy mimo trudności przygotowują uczniów są naiwni i pracują na innych? Nie -  to są Ci, którzy za dwa-trzy lata będą specjalistami, będą mieli dobre wyniki i zgarną do swoich klas tych najlepszych. A niż demograficzny idzie...


P.S. Ciekaw jestem Państwa opinii na temat nowej matury – doświadczeń, problematów czy też pomysłów jak ich uniknąć.

2007-09-01 Edit: 2012-08-11